تور هند – جغرافیایی اقتصادی – کشاورزی – هند

تور هند – جغرافیایی اقتصادی – کشاورزی – هند

 

بنا به درخواست تعدادی از دوستان که در سال گذشته در تور هند ثبت نام کرده بودند، در این قسمت مرکز تخصصی تور هند ( سفر به هند ) به بررسی کشاورزی در کشور هند می پردازد.

 

کشاورزی – تور هند

هند ( تور هند )، علی رغم پیشرفت فوق العاده در بسیاری صنایع، به طور سنتی، کشوری بر پایه ی کشاورزی محسوب می شود. در قرون گذشته محصولات کشاورزیهند (” تور هند “)، مثل ادویه جات و چای، باعث جلب توجه هر چه بیشتر اروپائیان به این کشور می شد. هم اکنون نیز تامین غذای بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون نفر جمعیت بر عهده ی بخش کشاورزی است. (* تور هند *)

هند در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، جزء بزرگ ترین تولید کنندگان جهان محسوب می شود. حدود هفتاد درصد جمعیت فعال هند در بخش کشاورزی و دیگر بخش های تابعه ی آن مشغول به کار هستند. تور هند

در دهه ی ۱۹۶۰ این کشور وارد کننده ی مواد غذایی بود؛ ولی در حال حاضر به علت بهبود تکنیک آبیاری، استفاده ی مناسب از کود های شیمیایی، استفاده از بذرهای اصلاح شده و به کار گیری ماشین آلات مختلف، محصولات کشاورزی افزایش یافته و هر ساله مقدار زیادی برنج، قهوه، چای، کنف و … از هند به دیگر کشورها صادر می شود. کشور هند [ تور هند ] در حدود یکصد و شصت و دو میلیون هکتار زمین زراعی، یازده میلیون هکتار مرتع و هشت میلیون هکتار تحت پوشش گیاهان دائمی دارد. در این کشور، حدود سیصد و بیست و سه میلیون راس گاو و گاو میش و یکصد و هشتاد و چهار میلیون گوسفند و بز نیز وجود دارد.

 

 

جغرافیای اقتصادی هند - کشاورزی - تور هند

جغرافیای اقتصادی هند – کشاورزی – تور هند

 

 

طبق گزارش فائو FAO ، هند در سال ۲۰۰۲، حدود ۵/۲۲۱ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی، جنگلی و شیلات داشته و در همان سال حدود ۷/۰۴۹ میلیارد دلار از این محصولات را صادر کرده است.

 

تور هند | تور گوا | سفر به هند | تور هندوستان

http://india-tour.ir

تور روسیه – درک موقعیت روسیه


تور روسیه – درک موقعیت روسیه

 

توصیف کشوری به گستردگی روسیه چندان آسان نیست. وسعت این کشور که از شرق اروپا تا شمال آسیا گسترش یافته، در تصور نمی گنجد. هنگامی که خورشید در کالینیگراد، بخش کوچک و جدا افتاده از خاک روسیه که میان لهستان و لیتوانی قرار گرفته، غروب می کند روز دیگری در ولادی وستک نقطه پایانی خط آهن سراسری سیبری واقع در ساحل ژاپن آغاز می شود. ( تور روسیه )

ارز مسکو پایتخت روسیه تا هر یک از مرزهای این کشور به اندازه یک روز رانندگی راه است. به این مقایسه حیرت انگیز توجه کنید: وسعت ناحیه جغرافیایی که با نام سیبری روسیه مشهور است و از کوه های اورال تا ساحل اقیانوس آرام امتداد یافته از وسعت سطح روشن ماه بیشتر است. ( تور روسیه .).

 

موانع طبیعی، گستره وسیع روسیه را به شدت آشفته کرده اند. بالا رفتن از کوه های اورال که تنها در برخی نقاط ارتفاعی بیش از نهصد متر دارند، آسان است. امواج جمعیت سراسر دشت های وسیعی را که با عنوان استپ های روسیه شناخته شده اند، در نوردیده اند. هنگامی که مردم در غرب کوه های اورال روسیه ساکن شدند، سکونت در نواحی شرق و جنوب را نیز به عنوان مهم ترین آروزی خود در نظر گرفتند.

 

تاریخ منحصر به فرد و  پیچیده روسیه – تور روسیه

روسیه ، چه در بخش آسیایی و جه در بخش اروپایی دارای پیوندهای محکمی با تاریخ و فرهنگ اروپاست. اما تاریخ این کشور از جهات مهمی با تاریخ اروپا تفاوت دارد. روسیه هیچ گاه بخشی از امپراتوری روم نبود و نیز هیچ گاه گذار فرهنگ از دوران باستان را که ملل اروپای غربی را شکل بخشید تجربه نکرد. اروپا هیچ گاه به تسخیر مهاجمان مغول در نیامد. سلطه شدید آنان بر روسیه ( . تور روسیه ) به مدت بیش از دو قرن به معنای دور افتادن این کشور از پیشرفت های علمی و فرهنگی عظیم دوره رنسانس بود. در سال هایی که انگلستان شاهد سلطنت ملکه الیزابت اول و اجرای نمایشنامه های فوق العاده شکسپیر بود، روسیه در زیر سلطه حکومت استبدادی و سرانجام ویرانگر ایوان مخوف دست و پا می زد. [ تور روسیه ]

 

پتر کبیر نخستین حاکم روسیه بود که تمایلاتی در جهت غربی ساختن و مدرنیزه کردن کشورش داشت و اصلاحات خاص او دورانی تازه در تاریخ ای کشور را آغاز کرد. با وجود این، روسیه در قرن های هجدهم و نوزدهم بسیار عقب مانده بود، اکثریت قریب به اتفاق جمعیت روسیه در این دوران بی سواد بودند و حکومت نیز اهمیتی به نوآوری های افراد نمی داد. قرن بیستم شاهد دگرگونی هایی اساسی در روسیه بود. در این قرن روسیه به عنوان قدرتی جهانی به رقیب ایلات متحده آمریکا تبدیل شد. گرچه در دوران حکومت کمونیستی دستاورد های تکنولوژی و اقتصادی به دست آمد، که تداعی کننده زندگی بهتر برای همه مردم بود، اما نظام  کمونیستی نیز همچون حکومت های مستبد پیش از خود عمل می کرد. شمار اندک مرگ و میر در کشوری به وسعت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی یکی از حیرت انگیز ترین پیشرفت های دوران معاصر است.

 

فدراسیون روسیه جدید با چالش های تازه ای رو بروست. کنترل تسلیحات، نگهداری از مواد هسته ای و گسترش نهاد های قانونی و اقتصادی به منظور حفظ جامعه تازه سازمان یافته و اقتصاد این کشور پهناور، برخی از مسائل مهم در قرن بیست و یکم به شمار می روند.

تور هند – بررسی ادبیات غنی هند – قسمت دوم


تور هند – بررسی ادبیات غنی هند – قسمت دوم

همان طور که در قسمت اول ادبیات هند برای علاقمندان و دوستانی که در تور هند ثبت نام کرده اند به بررسی آن پرداختیم در قسمت دوم آن به ادامه آن می پردازیم

 

ادبیات  هند – تور هند 

زبان فارسی، زبان رایج در دربار و فرامین اجرایی و همچنین رسانه ای ارتباطی برای انتقال فرهنگ، بین دو کشور هند و ایران [ تور هند ] در دوران حکومت حاکمان مسلمان به شمار می رفت. بنابراین در این دوران، شرح وقایع تاریخی، اسناد حکومتی، فرامین دولتی، کتیبه ها و سکه ها همه به زبان فارسی نوشته شده اند. در دوره ی صفوی، تعداد زیادی از شاعران ایرانی به دلایل مختلف به هند ( تور هند ) مهاجرت و مسافرت کردند. مردم هند ، به خصوص آنان که با ایرانیان اشتراکات مذهبی و زبانی داشتند، برای شاعران ایرانی ارزش و احترام خاصی قائل بودند. همچنین کتاب ها و ادبیات فارسی و عربی که مسلمانان، هم زمان با پادشاهی اکبر شاه با خود بههند آورده بودند، منبع خوبی برای هندی ها گردید و همین مسئله باعث شد شاعران و ادیبان هندی از کلمات و واژه های فارسی در اشعار و آثار خود استفاده کنند. تور هند ؛

مانولارلانکیرن نخستین شاعر هندوی دربار اکبر شاه بود که به خوبی، به زبان فارسی شعر می سرود. صائب تبریزی – شاعر بزرگ ایران – نیز تعدادی از غزل های ارزشمند تاسانی را همراه با غزل های خود ثبت کرده بود. شعر تاسانی، مملو از افکار و تصورات عمیق عرفانی است. * تور هند *

از دیگر شاعران دربار اکبر شاه می توان به بهوپت رای بیراجی و امیر بیگ اشاره کرد که به زبان فارسی شعر می سرودند. با گذشت زمان هندی های (تور هند )  بیشتری به مطالعه ی زبان فارسی پرداختند و آثاری نیز به همین زبان از خود به جای گذاشتند؛ مانند: چندر بهان برهمن با اثر معروف خود به نام چارچمن، میرزا عبدل القادر بیدل، امیرخسرو دهلوی، فیضی کاشانی، ذوقی رام حسرت منشی هار کوپای تافته، منشی رام داس محیط، آندرام مخلص، سیالکوتی مل وارسته، وندانگرایا و … با ورود اروپائیان به هند (” تور هند “)، به خصوص در دوران استعمار انگلیس به مرور از نفوذ و عمومیت زبان فارسی در هند ( “. تور هند .” ) کاسته شد؛ به طوری که هم اکنون تعداد بسیار محدودی از مردم هند ، با زبان فارسی آشنا هستند. 

 

 

برای ادامه ی مطلب اینجا را کلیک کنید ==> ادبیات هند قسمت اول

 

تور هند | تور گوا | سفر به هند | تور هندوستان

http://india-tour.ir

 

تور هند – جغرافیای انسانی – جمعیت و نژاد – هند

تور هند – جغرافیای انسانی – جمعیت و نژاد – هند

 

جمعیت هند

بر اساس آمار سال ۲۰۰۵، کشور هند با ۱/۱۰۳/۳۷۱/۰۰۰ نفر جمعیت، دومین کشور پر جمعیت جهان بعد از چین است. بنابر آمار سال ۲۰۰۴، از کل جمعیت هند ۵۱/۶ درصد مرد و ۴۸/۴ در صد زن هستند. همچنین ۷۵/۸ درصد از مردان بالای ۷ سال و ۵۴/۲ درصد از زنان بالای ۷ سال باسوادند. در سال ۲۰۰۴ میزان رشد جمعیت، ۱/۴۴ درصد گزارش شده است. جمعیت زیاد و زاد و ولد فراوان، از معضلات این کشور است. به طوری که علی رغم کنترل های فراوان، هر ماه حدود یک میلیون نفر به جمعیت  هند  اضافه می شود.

 

تراکم جمعیت – تور هند

بنابر آمار سال ۲۰۰۵، در هر کیلومترمربع از خاک هند به طور متوسط ۳۴۸/۵ نفر زندگی می کنند، ولی تراکم جمعیت در نقاط مختلف این کشور متفاوت است. بیشتر هندی ها در شهر و روستاهایی زندگی می کنند که در مناطق حاصلخیز قرار دارند. در این گونه مناطق، تفاوت در تراکم جمعیت، بیشتر تابع وجود آب و حاصلخیزی خاک است.

بیش از ۶۰ درصد جمعیت کل کشور در خاک های حاصلخیز رسوبی مانند اطراف رودهای گنگ، برهماپوترا و شعبات آنها و سواحل غربی دریای هند و خلیج بنگال زندگی می کنند. در این مناطق ( مثلا قسمت های از شرق منطقه کنگاو ) به خاطر تولید محصولات کشاورزی، تراکم جمعیت، بیش از ۸۰۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

 

نژاد – تور هند

طبق بررس دانشمندان، کلیه ساکنان اولیه ی هند ، از نقاط دیگر عالم به هند مهاجرت کرده اند و یا از هند به عنوان منزلگاهی جهت مهاجرت به نقاط دیگر استفاده می کرده اند. همین مهاجرت ها و رفت و آمد ها موجب پیدایش نژاد های مختلف در هند شده است و اکنون جمعیت هند ، ترکیبی از پنج نژاد عمده که عبارتند از:

 

۱- نژاد نیگریتو که قامت کوتاه و پوست تیره، جمجمه های گرد و صورت های پهن و مسطح دارند. اینها بیشتر منسوب به نژادهای قدیمی آسیای جنوبی و اقیانوسیه اند و با نژادهای آفریقایی متفاوت هستند؛

 

۲- نژاد ویدید که مردم قبایل مرکزی و جنوبی هند را تشکیل می دهند. این افراد قامت کوتاه و بدن های قوی و صورت گرد و کوچک دارند.

 

۳- نژاد مدیترانه ای که قامتی متوسط، پیشانی بلند، بینی قلمی، لب های کلفت، مو های سیاه و پرپشت و مجعد و ظاهری تیره رنگ دارند. این نژاد در صحراهای جنوب هند ساکن هستند و به آنها دراویدین نیز می گویند؛

 

۴- نژاد ایندید که در هند شمالی و دکن مرکزی و سواحل غربی ساکن هستند. آنها جمجمه های دراز، صورت های کوچک و کشیده با پوست قهوه ای روشن و موهای سیاه دارند. این مردم از حیث با مردم اروپا از یک اصل هستند.

 

۵- نژاد مغولی که در منطقه های کوهستانی شمال و شمال شرقی ساکن هستند. آنها اندام کوتاه، صورت های پهن، گونه ی برآمده، چشم های باریک، موهای کم دارند و پوست و ظاهری که به زردی می گراید.

بدیهی است این نژادهای مختلف در طول قرن ها با یکدیگر آمیخته شدند و سکنه ی هند کنونی را تشکیل داده اند. به طور کلی، نژاد ایندید در شمال و نژاد مدیترانه ای در جنوب، از بقیه نژاد ها بیشترند و به نسبت، خلص تر مانده اند.

 

تور هند | تور گوا | سفر به هند | تور هندوستان

http://india-tour.ir

هند – جغرافیایی طبیعی – حیوانات – تور هند


هند - جغرافیایی طبیعی - حیوانات - تور هندReviewed byBenyaminonNov 24Rating:

هند – جغرافیایی طبیعی – حیوانات – تور هند

 

حیوانات – تور هند

هند یکی از دوازده مرکز بزرگ تنوع زیست شناختی در سراسر جهان است. علاوه بر ۴۵ هزار گونه گیاه موجود در هند، ۸۱۰۰ گونه  ی مختلف جانوری از جمله ۳۹۶ گونه از پستانداران، ۱۲۲۸ گونه از پرندگان، ۴۴۶ گونه از خزندگان و ۲۰۴ گونه از دوزیستان در این منطقه یافت می شوند. فقط سه درصد از پستاندارات ساکن در هند ، بومی این منطقه هستند؛ در حالی که ۱۴ درصد پرندگان، ۳۲ درصد خزندگان و ۶۲ درصد دوزیستان بومی هستند. تنوع جانوری، بیشتر در مناطق جنوب شرقی هند به چشم می خورد. تقریبا تمام گونه های پستانداران در کشور هند وجود دارد.

 

هند خاستگاه تعداد زیادی از جانوران بزرگ وحشی از جمله فیل آسیایی، ببر، کرگدن های تک شاخ، شیر آسیایی، پلنگ، گاومیش وحشی، یوزپلنگ، خوک خرطوم دار، بز کوهی، اهو و گوزن است. در میان این پستانداران، انواع مختلفی از میمون ها مانند میمون دم دراز آسیایی هم وجود دارند. نسل میمون های دم شیری، ساکن مناطق غربی هند ، که این روزها به خاطر شکار بیش از حد، رو به انقراض می رود. نوع دیگری از این میمون ها به نام<<رزوس>> در میان بسیاری از جوامع انسانی زندگی می کنند.

گربه های وحشی گوشت خوار، سگ، روباه و شغال، انواع دیگری از حیوانات این جنگل ها هستند. همچنین چهار گونه بزرگ گربه سانان، یعنی پلنگ، یوزپلنگ ، ببر بنگال و شیر، در پارک ملی جی. وای در ایالت گجرات هند وجود دارند. با تلاش های فراوان، با عنوان نجات ببرها، نسل این این گربه سانان، احیا شده و رو به افزایش است. گونه دیگر پستانداران مثل فیل ها در مناطق مختلف، به خصوص در پارک آبی ملی پری لیک و در مناطق کرالاوآسام، ساکن اند. از خزندگان موجود در هند می توان به انواع تمساح، مارهای کبرا، مارهای آبی و اژدرمار اشاره کرد. تعداد پرندگان بسیار زیاد است، که از آن جمله می توان به قرقاول، مینا، طوطی دم دراز، نوک شاخی، لک لک گرمسیری، درنای نوک قاشقی، ماهی خورک و طاووس زیبا و تماشایی هندی – که پرنده ملی محسوب می شود – اشاره کرد. از سال ۱۹۳۵ در هند ۷۰ پارک ملی و بیش از ۵۰۰ منطقه ی حفاظت شده تاسیس شده است.

 

تور هند | تور گوا | سفر به هند | تور هندوستان

http://india-tour.ir