پیشینه تاریخی روسیه

روسیه در قرن 12 بنیان نهاده شد. پس از آنکه شاهزاده نشین مسکوتوانست به دوران تسلط 200 ساله مغولها ( قرن 13 تا 15 ) پایان دهد. شاهزاده نشین های اطراف را نیز تسخیر و به قلمرو خود ملحق نمود. در اوایل قرن 17 سلسله جدید رومانف این سیاست را ادامه داد و توانست مرزهای روسیه را از سیبری تا بالتیک بگستراند. با حکومت پیتر اول ( 1682 تا 1725 /تور روسیه ) این سلطه به دریای بالتیک رسید و این کشور دوباره به امپراتوری روسیه تغییر نام پیدا نمود.

در طول قرن نوزدهم سرزمین های بیشتری در اروپا و آسیا به این امپراتوری اضافه شد. اما در اوایل قرن بیستم، شکست این کشور در جنگ با ژاپن      ( 1904 - 1905 ) به انقلاب سال 1905 انجامید گه نتیجه آن تغییر پارلمان و برخی اصلاحات دیگر بود. همچنین ورود روسیه به جنگ جهانی اول و شکست آن در این جنگ به شورش های زیادی در شهرهای بزرگ منجر گردید که در نهایت سرنگونی خاندان سلطنتی را در سال 1917 در پی داشت. در این میان کمونیست ها به رهبری ولادیمیر لنین به سرعت قدرت را در دست گرفتند و اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل دادند. سیاست بی رجمانه و سرکوب ژوزف استالین ( 1928 تا 1953 ) به قدرتمند شدن کمونیست ها و سلطه روس ها در شوروی انجامید که این امر  به قیمت نابودی زندگی ده ها میلیون نفر تمام شد.

در این سال ها اقتصاد و جامعه شوروی شاهد رکود زیادی بود و این روند تا زمان روی کار آمدن میخائیل گورباچف ( 1985 تا 1991 ) که سیاست گشایش ( گلاسنوست - تور روسیه ) و بازسازی را برای مدرنیزه کردن کومنیزم بکار گرفت ادامه داشت. ولی اجرای این سیاست عملا نه به بازسازی داخلی بلکه به فروپاشی کشور و تبدیل آن به روسیه و چهارده جمهوری مستقل در سال 1991 انجامید.

پس از آن اما روسیه جاه طلبی دوران سوسیالیستی را رها نکرد وسیاست متمرکز نمودن اختیارات و قدرت را همواره پیگیری نموده است که باید گفت بخشی از آن از طریق مدیریت دقیق انتخابات و همچنین استفاده از ثروت بادآورده ی نفت عملی می شود. تور روسیه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.