سیاست های واشنگتن؛ رویایی که تغییر کرد

آمریکا که از متشنج بودن خاورمیانه بیشترین بهره را می برد برنامه هایی را برای عراق و سوریه در نظر داشت اما روند تحولات در سال ۹۴ به گونه ای بود که کاخ سفید با تغییر رویاهای خود مواجه شد.
خبرگزاری مهر: سال ۹۴ در عراق و سوریه در حالی آغاز شد که جهان شاهد ادامه فعالیت گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره در این دو کشور بود.

این گروه های تروریستی که با حمایت و تسلیح کشورهای منطقه و غرب با هدف ایجاد بی ثباتی و در نهایت براندازی دولت و  حکومت های همسو با جریان مقاومت به وجود آمده اند از خشونت بار ترین روش های ممکن برای پیشبرد سیاست های خود در منطقه استفاده می کنند اما وقوع چند حادثه موجب شد تا اوضاع خاورمیانه  مسیری خلاف آنچه که کشورهای عربی و حامیان غربی آنها می خواستند در پیش بگیرد.

وقوع حادثه تروریستی پاریس از سوی نیروها و چهره های وفادار به داعش و متعاقب آن تشدید تدابیر امنیتی در اغلب کشورهای اروپایی موجب شد تا کشورهای غربی به فکر اقدام جدید علیه داعش بیافتند از همین رو با رهبری آمریکا گروهی را با نام ائتلاف ضد داعش تشکل داده و متعاقب آن جنگنده های این کشورها حمله به عراق و سوریه را به بهانه مقابله با داعش آغاز کردند.

اما با گذشت چند ماه از تشکیل این ائتلاف و حملات جنگنده های عمدتا آمریکایی به عراق و سوریه، گروه تروریستی داعش همچنان به فعالیت خود ادامه می داد تا اینکه کشورهای ایران، روسیه، عراق و سوریه توافقی را برای اقدام هماهنگ علیه گروه های تروریستی انجام دادند.

همسویی شورشیان میانه رو با تروریست ها و ضربات مهلک ائتلاف مقاومت به تروریست ها

آمریکا برای پیشبرد و محقق ساختن اهداف خود در سوریه قصد داشت تا از شورشیانی که آنها را میانه رو می خواند به عنوان نیروی زمینی ائتلاف ضد داعش استفاده کند اما انتشار خبرهایی در مورد همسویی این گروه ها با تروریست ها و همچنین انتقال تسلیحات ارسال شده برای این شورشیان میانه رو به تروریست ها موجب شد تا آمریکا در سیاست خود در حمایت از این گروه ها دچار تشکیک شود.

در آن سوی میدان اما ائتلاف مقاومت با حملات پردامنه علیه مواضع تروریست ها توانسته بود ابتکار عمل را در سوریه و حتی در عراق به دست بگیرد و این یعنی به خطر افتادن منافع اعراب و غرب. به همین دلیل پس از گذشت چند ماه از آغاز حملات جریان مقاومت کشورهای غربی و عربی شروع به بهانه جویی کرده و مدعی شدند که در حملات جریان مقاومت، گروه های شورشی میانه رو و نه تروریست ها هدف حمله قرار می گیرند.

اما با وجود این بهانه جویی ها پیشروی های مداوم نیروهای مقاومت در عراق و سوریه موجب شد تا کشورهای غربی و عربی برای آنکه منافع خود را جفظ کنند از در دوستی وارد شده و از روند گفتگوهای صلح حمایت کنند. همین امر موجب شد تا «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اقدامات خود را افزایش داده و برای برگزاری گفتگوهای صلح سوریه تلاش کند.

پیگیری این امور موجب شد تا کشورهای عربی و غربی  که به شدت بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه تاکید داشتند با حضور وی در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات و مشخص شدن وضعیت دولت آتی سوریه موافقت کنند.
در موضع ضعف قرار گرفتن گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق موجب شد تا پدید آورندگان این گروه ها به فکر جابجایی آنها بیافتند از همین رو از ماه های پایانی سال ۲۰۱۵ شاهد انتشار خبرهایی در مورد انتقال اعضای داعش از عراق و سوریه به لیبی بودیم و پس از آن گزارش رسمی نهادهای آمریکایی در مورد افزایش قدرت و قلمرو داعش در لیبی منتشر شد و متعاقب آن اتحادیه اروپا از بررسی طرح اعمال تحریم علیه لیبی خبر داد و برخی کشورها نیز از امکان اعزام نیروی نظامی به لیبی سخن گفتند.

در کنار هم قرار دادن این تحولات نشان می دهد که آمریکا که از چند دهه قبل از گروه های تروریستی همچون القاعده برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند، با تغییر روند اوضاع در عراق و سوریه در حال جابجا کردن این گروه ها و انتقال آنها به لیبی است تا با گشودن جبهه ای نسبتا جدید برنامه های خود را در این گوشه از جهان ادامه بدهد.

روزهای پایانی اسفند با پیشروی ارتش و نیروهای مردمی در عراق و سوریه و همچنین برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو همزمان بود. در این میان روسیه نیز بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرد تا به پیشرفت روند صلح در این کشور کمک کند.

نتیجه آنکه در طول سال ۹۴ روند تحولات خاورمیانه به گونه ای بود که مجموع کلی تحولات به نفع جریان مقاومت رقم خورد از همین رو آمریکا و متحدان منطقه ای آن مجبور به تغییر سیاست های خود شدند، در چنین شرایطی البته شیطنت هایی از سوی دشمنان جریان مقاومت انجام شد اما با این وجود در انتهای سال ۹۴ اوضاع در عراق و سوریه به نفع آمریکا در جریان نبود و شاید این امر موجب شده بود تا متحدان منطقه ای واشنگتن همچون عربستان، اقدامات خود علیه جریان مقاومت بویژه حزب الله لبنان را شدت ببخشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.